Sunday, December 12, 2010

Kopi termahal di dunia

Kepada semua penggemar kopi diluar sana, tahukah anda apakah kopi termahal di dunia? Biasanya kopi yang kita minum kebanyakan diproses dari biji kopi asli kan. Tapi berlainan dengan kopi ni. Pernah dengar Kopi Luwak? Kopi Luwak ialah kopi yang paling mahal di dunia. Di Dunia? Ya di dunia. Kopi ni bole dibeli dengan $100 usd dan keatas untuk setiap pound. Kenapa mahal sangat? Sebab cara pemprosesan ia tersangatlah unik dan lain dari kopi-kopi biasa. Bukan diproses dalam mesin, periuk belanga, ataupun dapur emas tapi ia doproses di dalam perut haiwan. Oh, sebab tu dia mahal. Ada tambahan natural ingredient rupanya.


Binatang apa ni?



Ini lah binatang yang bertanggung jawab menghasilkan kopi Luwak ni.Mahluk ni juga la yg telah menaiktaraf status kopi ni jadi the most expensive coffee in this world! Binatang ni namanya Civet, sejenis musang yang hanya bole didapati di Asia , Afrika dan Eropah saja.




Kebanyakkan kopi Lawak ni dikeluarkan dari negara jiran kita , Indonesia. Petani2 akan memetik buah-buah kopi untuk dijadikan makan Civet. Hanya buah kopi yg elok dan terpilih je dijadikan makanan Civet demi menghasilkan kopi yg berkualiti tinggi.


Civet diberi makan buah kopi terpilih. Masa proses penghadaman, enzim Civet akan bercampur dengan biji kopi ni. Bila najis keluar, ia akan menghasilkan biji kopi yg separuh siap diproses, hanya tinggal biji je


 Then, najis2 Civet dikutip untuk diproses dan dicuci





Proses pembersihan dan pemilihan biji kopi Civet yg terbaik untuk dikisar menjadi serbuk kopi. Inilah hasilnya... Kopi Lawak yang termahal di Dunia. Sanggup korang nak cuba?

0 comments: